Обозреватель Криворожский Блоги Екоблог Більш ніж про Євробачення, або Чому "Шануймо різноманіття"

Більш ніж про Євробачення, або Чому "Шануймо різноманіття"

03-05-2017 14:29 582 0 Екоблог

Якщо ви цікавитесь екологією як системою, то рано чи пізно почнете замислюватися і над соціальними явищами в сукупній взаємодії. І навпаки – важко, зрозумівши суть суспільних процесів, не повертатися до природи.

Ікар у прагненні літати наслідував птахів, і досі, якими б масивними не були боїнги, вони лишаються з тими ж обрисами крил та хвостів. А найамбіційніші розробки вчених сьогодення лежать у площині повторення законів природи. При всьому цьому дивно, що більш доступні уроки та приклади біосистем люди залишають осторонь, навіть більше – заперечують.

Травень особливо звертає на це увагу. Чи за збігом, чи свідомо оргкомітет пісенного конкурсу вирішив привітати різноманіття лозунгом Євробачення-2017, коли в календарі поруч такі дати, як Міжнародний день боротьби з гомофобією (17.05), Всесвітній день культурного різноманіття заради діалогу та розвитку (21.05), Міжнародний день біологічного різноманіття (22.05). Почнемо з останнього.

День біологічного різноманіття було проголошено 1992 року на честь ухвалення Конвенції про біорізноманіття. Стандартного визначення термін не має, найбільш розповсюджене формулювання – «варіативність життя на всіх рівнях біологічної організації». Будь-яке зміщення у бік домінування одного з елементів автоматично призводить до зниження показника різноманіття. А високий показник забезпечує головне: стабільність і продуктивність екосистем.

До речі, збереження та невиснажуюче використання біорізноманіття в 2002 році було включено до 5 пріоритетних проблем людства.

За різними підрахунками організацій із захисту навколишнього середовища, щодня через людську діяльність на планеті зникає від 72 до 100 видів живих істот – це біологічна катастрофа, рівносильна шостому масовому вимиранню, найбільша з часів зникнення динозаврів. І це буде перше вимирання не через природні причини, а внаслідок активності одного біологічного виду -  людини. Жарт, що найкращим доказом існування розуму у Всесвіті є те, що він не вступає з нами в контакт, схоже, не тільки жарт. 

Та ж сама психологія, яка для розваги вбиває зникаючих зубрів, спустошує значні площі лісів і спускає промислові води в річки, продовжується і на людях. Якщо людина не навчилася бачити цикл у природі – що забруднена нею річка до неї ж у кран і притече, то тим більше важко буде осягнути історичну логіку, що сьогоденні заперечення фемінізму або рівності рас мають риторику майже один в один таку саму, яку доводилося чути Олімпії де Гуж та Мартіну Лютеру Кінгу.

При цьому досвід успішних компаній доводить, що лише за умови свободи вираження і різноманіття у складі колективу можна досягнути високих показників. Так, акції Apple зросли на 40%, побивши попередні рекорди вартості, за правління відкритого гея. В цей же час у числі топ-менеджменту компанії з’явилися три жінки.

Джон Скіппер, керівник найдорожчого у світі кабельного телевізійного каналу - компанії ESPN, вимагав, щоб на кожну відкриту посаду було різноманіття у списку кандидатів/ок. 

Facebook, який має 956 млн. активних користувачів щодня і річний прибуток якого в 2014 році склав понад 12 мільярдів доларів, є «переконаним прихильником ЛГБТ протягом багатьох років» (М.Цукерберг). Чи варто говорити, що одним із засновників компанії є відкритий гей Кріс Х’юз, колишній сусід Цукерберга по кімнаті в університетському кампусі.

               «Наш бізнес та наша продукція, а також наша наука та дослідження – усе це стане кращим, якщо буде різноманітність», - говорить Мелоді Гобсон, американська бізнесвумен і кінопродюсерка, чорношкіра керівниця, яка закликає «бути расово сміливими» і відстоювати видимість різних рас.

Бізнес як найбільш об’єктивна через раціоналізм сфера чутливо реагує на соціальні зміни та явища. Таке природниче поняття, як клімат, і тут виявляє свій соціальний потенціал. У нездоровому кліматі колективу, де панують атмосфера недовіри й ненависті, соціальна ригідність і замкненість, навряд чекай і грошового обігу.

Найяскравіший доказ тому – події довкола прийняття одіозного закону про захист почуттів віруючих, який дозволяв би дискримінувати людину за ознакою її сексуальної орієнтації, у штаті Джорджія. Ще до підписання закону The Walt Disney Co та студія Marvel Studios першими відреагували на загрозу дискримінації,  заявивши про припинення своєї діяльності на території штату, якщо цей законопроект буде прийнято.

Після його підписання відкритий лист, адресований губернатору Міссісіпі Філу Брайану, а також іншим посадовим особам штату, з вимогою відмінити дискримінаційний закон підписали компанії Bloomberg, Eventbrite, Dropbox, Coca Cola, Intel, Hewlett Packard.

Керівництво Facebook, Apple, LYFT, Google, Dropbox, Tumblr, а також ще більш ніж 80 компаній розгорнули подібну кампанію і з подібного приводу в Північній Кароліні.

Логіка такої реакції проста і зрозуміла: людина намагається жити і працює краще там, де їй комфортніше. Бізнес це усвідомлює, а отже, відстоює комфорт, психологічний у першу чергу. Якщо цього не робити,  ЛГБТ або представники й представниці інших меншин, на яких здійснюється суспільний тиск і серед яких також чимало висококваліфікованих кадрів, будуть переїжджати в інші штати, де матимуть можливість бути повноцінними громадянами й громадянками. А «утєчка» мізків – вважай, «утєчка» прибутку.

У Мічиганському університеті  професор з комплексних систем, політології та економіки, автор книги «The Difference: How the Power of Diversity Creates Better Groups, Firms, Schools, and Societies», присвяченої питанням різноманіття в суспільстві, Скотт Пейдж першим розробив математичний розрахунок різноманітності. Він доводить, що для вирішення складної проблеми у групі мають бути різні люди з різним складом розуму. І подає приклад із епідемією віспи. «Коли вона лютувала в Європі, зібрали всіх учених, які були просто спантеличені. В результаті ідею лікування цієї хвороби черпнули з найменш очікуваного джерела: зі спостереження фермера, який помітив, що доярки не заражувалися віспою. Саме завдяки тому фермеру нині існує вакцина від віспи».

Цікаво, що і успіх динамічності економіки США Пейдж пояснює вмінням бачити по-новому, яке приносять у цю країну хвилі еміграції з усього світу.  Оскільки різність і багатоманіття в культурі, етнічному походженні тощо сприяють продуктивності американської економіки. З 1995-го по 2005 рік більше чверті всіх нових  високотехнічних підприємств мали хоча б одного іммігранта/ку в складі керівництва. Доходи в цих фірмах склали загалом понад 50 млрд. доларів. Серед них – компанії Intel, Google, Yahoo!, Sun та eBay.

«Хвиля майбутнього – це не підкорення світу одній догматичній вірі, а вивільнення багатообразної енергії вільних країн і вільних людей», – казав президент Джон Кеннеді.

При цьому не варто забувати, що як природі потрібні умови для успішного розвитку, так і в соціумі переваги різноманіття не можна реалізувати поза відповідними умовами. Ці умови виникають за рахунок негласних норм суспільної поведінки: готовності дослухатися до інших і терпляче ставитися до розбіжностей, зокрема - через заборону дискримінації.

Тож тим, для кого природна, математична чи бізнесова мудрість не переконлива, варто згадати ще й народну: «Одна голова добре, а дві – краще». Ні, це не про мутацію. Про той же плюралізм, якщо що.

(У статті використано матеріали з мережі Інтернет.)

Ольга Костіна

Читайте также
Комментарии

ОтменитьДобавить комментарий

все видео